kedd, 30 november 1999 01:00

Il-2 Sturmovik - Egy fejlesztés története

Írta:
A kezdetek

Kedvenc játékunk 2008 novemberében ünnepelte a hetedik születésnapját, de Oleg Maddoxról és szoftvercégéről az 1C:Maddox Games-ről az Il-2 Sturmovik megjelenése előtt nem sokan hallottak, a cég 1991-ben jött létre.


Interneten játszható repülőszimulátorok már korábban is léteztek, biztos sokan emlékeznek az European Air Wars és Jane's WW2 Online nevekre. A technika akkori színvonala behatárolta a lehetőségeket, nem volt igazán részletes grafikai megjelenítés, a gépek repülési és sérülésmodellje is nagyon egyszerű volt. A szimulátor-rajongók növekvő igényeit az otthoni pc-k fejlődése 2000-ben érte utol, az akkor már 2 éve fejlesztés alatt álló játéknak az 1C:Maddox Games a II. világháború méltán híres gépének nevét adta: az Il-2 Sturmovikét.

Fejlesztői képek 1999-ből:

A fejlesztés 3. évében jött el a nyilvános bétateszt ideje, a honi repülésfüggők gyűjtőhelye akkoriban az Index fóruma volt. Isegrim barátunk volt az a szerencsés, aki részt vehetett a közel végleges játék belső tesztelésében. Neki köszönhetően tudtunk meg többet és többet a készülő játékról. Akkoriban azt mondta, hogy minden más repülésszimulátort felejtsünk el, öt évre előre. Oleg és csapata 2001 őszére a munka végéhez közeledett, úgy gondolták, hogy itt a ideje egy nyilvános demónak. Kiadót is váltottak, a Blue Byte helyett az Ubisoft vállalta a terjesztést. A demó nagy sikert aratott, ismertté vált a hivatalos időpont, november 20.

A multiplayer (több játékos mód) eleinte nem ment egyszerűen, de ennek megkönnyítéséhez egy programozó elkészítette és azóta is üzemelteti a Hyperlobby-t, az Il-2 társadalom ma már nélkülözhetetlen kliensét. Előzőleg e-mailban, fórumokon adtuk meg egymásnak az egymáshoz kapcsolódáshoz szükséges IP címet és beszéltük meg a részleteket. A Hyperlobby (röviden: lobby) beépített szolgáltatásaival -ingyen- mindezt problémamentessé tette, a játékhoz kapcsolódás idejét másodpercekre csökkentette.


Ha egyszer egy üzlet beindul...

A 2001 november 20-án megjelent 1.0 verzióban is 31 repülhető típus állt rendelkezésre, beleszámítva néhány gép (pl. Il-2 vagy Bf 109) alváltozatait is. A játék az előzetes várakozásokat is felülmúlva, hatalmas sikert aratott. Ezt leginkább a magas színvonalú programozásnak, a pályaszerkesztő és a multiplayer kiforrottságának köszönhette. Egymás után készültek el a jobbnál jobb skinek (a repülőgépek külső festése), és elindult az első online háború, az Ilyusin Online War (IOW). Mint minden játéknak, az Il-2-nek is voltak hibái, a fejlesztők ezeket folyamatosan javították. Több mint 1200000 db-ot adtak el belőle.

Oleg eredetileg is több részesre tervezte az Il-2 életét. Számunkra a meglepetés az volt, hogy az új fejlesztések egyike Magyarországot is érintette, a Balaton formájában. Ehhez ismét tőlünk, a játékosoktól kért segítséget. Ez nem kevés munkát jelentett a térképpel, a helységnevekkel, magyar vonatkozású skinekkel. A fejlesztési hajrában bétateszteléssel igyekeztünk minél több hibát kiszűrni. Kisebb határidő módosítás után 2003 februárjában jelent meg a Forgotten Battles.

A Balaton felett

Nem kell mondanom, milyen örömmel vettük birtokba a Balatont 2003 márciusában. Ismerős tájak és városok fölött repülhettünk szép országunkban. Minden jóban van valami rossz, sajnos a Balaton-felvidék laposra sikerült. A problémával a fejlesztők már nem tudtak foglalkozni, túl sok munka lett volna a javítás, a térképet befejezettnek nyilvánították. A frissítésekkel és hibajavításokkal folyamatosan kaptuk az újabb repülhető gépeket, többek között a híres Junkers Ju 87 Stukát és a Heinkel He 111-t. Az online játék ha lehet, még jobban kiteljesedett, az egyik 1C fejlesztő munkájaként elindult a Virtual Eastern Front (VEF). Komplex bevetések, bonyolult körülmények között, egyre több humán ellenféllel. Akkor újdonságnak számított, hogy 32-en voltunk egy játékban.Eredetileg csak a német és orosz oldal rádiózásának hanganyaga készült el. Úgy gondoltuk, ha már magyar gépekkel, magyar festéssel repülhetünk a Balaton felett, miért érjük be a német rádióhangokkal? :) Oleg támogatta az ötletet, kaptunk egy speciális patchet és a szükséges instrukciókat. Három hónapunkba került, de végül sikerrel jártunk. A határidő előtt röviddel elkészültünk, a következő patch után a rádióban már magyarul "beszélgettek" a számítógép által irányított (AI) gépek.

Az 1C:Maddox Games külsősöktől is elfogadott megfelelő minőségű kiegészítéseket, 3D modellezők által készített repülőgépeket és egyéb járműveket. Ezekhez még sokat kellett hozzátenni, hiszen még csak maga a gép volt készen, a repüléshez szükséges modell létrehozása a programozók dolga volt. Talán a legtöbb időt a Junkers Ju 88 fejlesztése követelte, maga a 3D modell közel másfél évig készült és még kb. 1 év volt, mire valójában "kézbe" is vehettük. Oleg sajnos már adós marad a magyar vonatkozású Reggiane Re 2000/Mávag Héja, Avia B.534 és a Letov S.328 gépekkel, melyek Jutocsa munkáját dicsérik.

Aces Expansion Pack

Oleg rendületlenül dolgozott a bővítéseken, további repülőgépeket (Junkers Ju 87D, Hawker Hurricane Mk I., Supermarine Spitfire, Messerschmitt Bf 110), hadszíntereket kaptunk 2004 márciusában, az Aces Expansion Pack (AEP) képében. Nem volt egyszerű beszerezni, a magyarországi forgalmazó sajnos nem tartotta fontosnak az itthoni kiadást.

Banzai!

Az utolsó nagy frissítések egyike alig fél évvel az AEP után jelent meg a Pacific Fighters (PF), 2004 októberében. Az amerikai pilóták virtuálisan újra átélhették Pearl Harbour poklát, a Csendes-óceáni hadszíntéren ismét összecsaphattak a fordulékony japán Zeroval és a kamikaze gépekkel. Megjelentek a repülőgép-hordozók, tovább finomodott a repülési és sérülésmodell. Jutocsa keze munkáját dicséri az "Akagi" japán repülőgép-hordozó, a "PAM", 1-1 japán tartály és szállítóhajó, és az amerikai Liberty-osztály (végül kimaradt a végleges változatból). A Online Pacific Front (VPF) a csendes-óceáni hadszíntér eseményeire épül, szintén magyar fejlesztő -SnowFox- munkája.


Petljakov Pe-2 "Peshka"

A szövetséges oldal már régóta áhítozott egy Il-2 kategóriájánál nagyobb bombaterhet hordozni képes, "nehéz" kategóriájú gép után. A tengelyhatalmak már jó ideje repülhette a Heinkel He 111-t és a Junkers Ju 88A4 változatát. A több tonna bombaterhet hordozni képes gépekkel az Il-2 nem tudott lépést tartani, a fejlesztők 2006 májusában adták ki az orosz Pe-2 több alváltozatát tartalmazó kiegészítőt.

1946

Az Il-2 sorozat köszöni szépen, jól van. Az RRG Studios utolsó két add-onja, az "Sturmoviks over Manchuria" és a "46" végül 2007 március 13-án, egyben jelent meg. Ezek néhány új térképpel és repülhető géppel: bővítették az amúgy sem kevés típust: Il-10-es, MiG-9, MiG-13 és Jak-15, német oldalon pedig Focke-Wulf Ta-183, Arado Ar-234B.

Il-2 Sturmovik - Birds of Prey

Várhatóan 2009-ben fog megjelenni az Il-2 konzolos változatra, XBOX360 és Playstation 3 platformokon.

Storm of War – Battle over Britain

Oleg továbbra is a számítógépes repülés barátja és állandóan új ötletekkel rukkol elő. A jelenleg futó projektje a "Storm of War – Battle over Britain" (röviden: BoB). Mostanáig párhuzamosan fejlesztették az Il-2 sorozattal, a Pacific Fighters add-on óta önállóan dolgoznak rajta. Az infók lassan csordogálnak, de az eddig elkészült anyagból már látszik, hogy kb. akkora minőségi ugrásra készülhetünk, mint anno az Il-2 Sturmovik megjelenésekor. A repülőgépek szinte minden alkatrészét lemodellezték a szárnybordáktól kezdve a törzs hossz és kereszttartójáig. A pilótafülkében minden kapcsoló és műszer üzemel, a gép működésének paramétereit pontosan leolvashatjuk majd repülés közben. Új, folyamatosan változó időjárásmodellt is kapunk, ami azt jelenti, hogy napos időben bevetésre indulva akár zuhogó esőben helyezkedhetünk be a leszálláshoz. A már többször elhalasztott megjelenés: 2010-ben, valamikor.

A cikk megírásához nyújtott segítségéért köszönettel tartozom Szalai Viktornak.

Képgaléria:
Tovább a kategóriában: « Il-2 Sturmovik: 1946 - Steam verzió