A vezér lecsap, te vársz fent, 3-400 m távolságból követed, de lefelé menet már csak a célt figyeled, ha a vezér után húz, szólsz a vezérnek, te pedig mész a célra, lövöd (vagy le, vagy meg, vagy csak beszarik és leborít) Ha nem húz a vezér után, akkor AZONNAL emelkedsz, keresed a vezért, ha nem látod, kérdezel irányt magasságot.
A vezér AKKOR csap le újra, ha összeszedte a kísérőjét. Leborítás előtt 2x körbenézel, hogy van-e veled egy szinten vagy magasabban a támadott gépnél valaki... Ez a rendszer addig megy, amíg lényeges számbeli fölényt nem tudunk elérni...
Mik a legtöbbet elkövetett hibák?
- Nem várunk egymásra, szét szakadunk, a vezér túl agresszív, azaz már akkor lecsap, amikor a kísérő még emelkedik.
- Aki egy kicsit is utána húzza a célnak, energiát veszt, lefelé utána borítani TILOS!!!
- Emelkedés előtt, közben FIGYELNI! Ha közel a gép inkább lapos emelkedéssel 3-400 m-re eltávolodni, utána felhúzni. Ha mögötted vannak SOSEM egyenesen emelkedni, váltakozó bedöntésű spirálban húzni fel, 2 másodpercenként a bedöntést változtatni!
- Állandóan lövünk, ez rossz. Csak tutira szabad lőni, ha a Rata szűken fordul, kb 10% az esélye, hogy eltalálod.
- CSAK és kizárólag, a legeslegutolsó esetben leborítással menekülni, mert onnantól kezdve egyedül és védtelen vagy!!! Ne várd el, hogy az ellenséges gépek alá zuhanjon valaki segíteni. Ha zuhansz, 5-800 m függőleges gyorsítás után vedd fel a gépet, és azon a szögön menekülj ami még a maximális sebesség eléréséhez elég. (kb. 700 km/h) Zuhanás közben radiátor nyit, motor 90%. Amikor átmész vízszintesbe, minden csuk, full gáz. Ne nézz hátra, ha van felhő menj bele, ha nincs folytonosan saját terület felé tarts! ARRA felé kezd meg a zuhanást! (Harc előtt, légy tisztában a menekülő iránnyal) Rádiózz! Kérdezd meg, hogy jön-e veled az ellenséges gép...
Ha jött az ellen utánad, igyekezz saját légvédelem fölé bevinni, közben fordulj vele szembe és küzdj meg vele férfiasan! Lehetőleg B&Z! Rádióz, rádióz, rádióz! Kérd a társad segítségét, ő pedig mondja meg, hogy tud-e menni, vagy nem. Agyatlanul, a kísérő ne adja fel a biztonságát (magasság) annak nincs értelme, hogy 3-an lövetik le magukat 1 gép miatt.
B&Z-nál, SZEMBE SENKIT sem támadunk!!! Amikor elindulsz le, zoom rá, megnézed az irányát, csak akkor folytasd a zuhanást, ha a hátsó légterében vagy (nem lát). Ha már merőlegesen repül rád, szembe tud fordulni veled.
Ha mégis szembe mennél valakivel, és ezt észre veszed, a legmeredekebben húzz fel, így neki is növelni kell az emelkedésének a szögét, közben azonnal szólj a társadnak, hogy húzzon fel, mert akkor őt lövi pofán...
Ha ellenséges gépet jelent valaki, mindenki gondolja át, hogy nem őt látja-e a másik! Ne kergessük egymást! Jelentsd helyzeted, magasságod, irányod, ha necces a dolog, akkor csekkolni kell...
by Mahgar:
A géppár működéséről bővebben
Egy jól repülő, fegyelmezett és összeszokott géppár néha hatékonyabban tudja az ellenséget aprítani, mint egy újoncokból álló, fegyelmezetlen 8-as raj. Nézzük milyen tényezőknek és tulajdonságoknak kell megfelelni egy profi vezérgépnek és kísérőjének.
Követési távolság
Minden vezérnek egyéni stílusa van. Lehet rámenős, agresszív, vagy megfontolt, óvatos. A kísérőnek azonban szinte minden esetben a követési távolságot az adott helyzethez kell szabályozni. Passzív repülésnél (nincs ellenség) 50-150 métert érdemes tartani, mert így az izgágább vezért is könnyedén lehet követni. Továbbá a vezér is könnyebben átlátja a kísérője mögötti légteret. Az ellenséges gépek megjelenésekor viszont érdemes a kísérőnek 200-450 méterre lemaradni, hogy a támadásnál a vezér által támadott gépet lőhesse második hullámban.
Géppár-rádiózás
Fontos dolog a vezér-kísérő szóbeli kapcsolata. A vezérnek kötelessége tájékoztatni a kísérőt passzív repülésnél a repült sebességről, hajtómű-beállításról, jelenlegi pozícióról. A kísérőnek pedig azonnal jeleznie kell, ha elveszti a vezérgépet. Harc közben a vezér kötelessége a támadás jelzése, a célpont kiválasztásának jelzése, esetleg a kiválás irányának bemondása. Fontos még, hogy ha támadják a társunkat, akkor úgy kell irányítani őt, hogy hamar lőpozicióba kerüljünk.
Értelemszerűen a rádiózás mennyisége csökken az összeszokottság erősödésével.
Légtérfigyelés
Egyik legfontosabb tényező a légiharcban a légtérfigyelés. Mivel a kísérő nem tévesztheti szem elől a vezérét ezért neki a 12 óra környékét kell pásztáznia, a vezér pedig a hátsó és oldalsó légtereket figyeli erősebben. Fontos, hogy a vezér minél hamarabb észlelje a 6 óra felé settenkedő ellenséget, mert elsőként szinte mindig a kísérőt támadja az ellenség.
Támadásnál fontos a légtérfigyelés megoszlása. Vagyis amíg a vezér támad egy célt, addig a kísérő figyeli a légteret, és fordítva. Így egy géppár egyszerre figyeli a célt és a körülöttük lévő többi gépet.
Légiharc
A géppár-légiharcra szintén vonatkoznak az energia-harc szabályai (ld. MMaister kiskátéját). Néhány dolgot azonban fontos rögzíteni. Mindig a géppár másik tagja az elsődleges védendő gép! Bármilyen helyzet adódik mindig a vezérről/kísérőről kell leszedni az ellenséget, és persze minél hamarabb annál jobb. Fontos továbbá, hogy ha netán géppár-géppár elleni fordulóharc bontakozik ki, úgy minél hamarabb kell támadó és lőpozicióba kerülni mindkét gépnek! Innentől kezdve az dönt, hogy melyik géppár céloz jobban.
Zárszó
Nagyon fontos minél jobban ismerni a századtárs vezér- vagy kísérő- stílusát. Ideális, ha egy géppár tagjai mindig együtt repülnek, de az is megfelelő, ha 2-3 társat is jól ismer a pilóta.
Egy géppár ugyanis akkor lesz igazán eredményes, ha egységként repül és tagjai megbíznak egymásban.
by Yosser:
Még annyit, hogy az én felfogásomban a géppár két összehangoltan dolgozó TÁMADÓ gépből áll! Amelynek a tűzereje az ellenfél kiszolgáltatottsága miatt nem duplája hanem nagyobb. És nem egy vonat amiben csak elpocsékoljuk a tűzerőt....
És végül belinkelem ide is VO101_MMaister energiaharcában írt kötelékes részt:
A géppár (vezér feladata, kísérő feladata)