Az oktánszám a benzin nyomástűrését jelenti, hogy mikor lép fel az öngyulladás. Ha a benzin még a sűrítési szakaszban berobban, az teljesítményromláshoz és a motor károsodásához vezet. Ezért nem lehet kevesebb oktánszámot tölteni a kocsiba pl., magasabbat viszont felesleges. Az mai, gépkocsi benzin adalékanyagokról kérdezzétek Balázst
A repülőgép benzint ne keverjétek a kerozinnal. A kerozin a sugárhajtású gépekbe kell, nagyaon rossz minőségű üzemanyag. Előnye, hogy olcsó, és nagy hőfokon ég.
Amit a dugattyús gépekhez manapság használnak, az 100-as oktánszámú repülőgép-benzin.
A háborúban a németek három féle üzemanyagot használtak a dugattyús motoros repülőgépeikhez:
A3 - Világoskék, 80 oktános.
B4 - Sötétkék, 87 oktános. (legelterjedtebben ezt használták)
C3 - Sötétzöld, 100 oktános. (Innen a Bf 109 K4-C3 jelölés az Il-2 ben pl.)
A meszában duruzsoló DB motor bal oldalán ott az a qrva nagy, csiga alakú feltöltő-kompresszor. Az 7000 m-re volt belőve, vagyis annyi levegőt sűrített, ami 7000 méteren biztosította a megfelelő levegő-benzin keverékhez szükséges levegőmennyiséget. Ha a gép ennél alacsonyabban repült, akkor a kompresszort lefolytották (A kompresszor tengelye a DB motor főtengelyéhez fogaskerekekel csatlakozott, ergo a fordulatszáma a hajtómű fordulatszámával arányos volt. Ezért nem lehetett külön a kompresszort felpörgetni, vagyis a lefolytásos módszerrel kellett megoldani. És ez miatt (látható pl. a compare-ban is) 7000 fölött durván esni kezd a hatásfoka, ott a commandogerät nem győzte szegényíteni a keveréket az egyre kevesebb beszívott levegő miatt).
Ebből megnövelt teljesítményt úgy lehet kihozni, hogy ha nagyobb oktánszámú üzemanyagot állítottak elő, és azt tankoltak bele, akkor elvileg több üzemanyagot lehet ugyanazon a lökettérfogaton összesűríteni, nem fog berobbanni, csak több levegő kel hozzá (kompresszor folytásból kiengedtek). Ez volt a 100-as oktánszámú gépek titka csak. Nagyobb gázt adhattak, nem lett belőle gond. Amit aztán vagy fordulatszám növelésre, vagy légcsavar állásszög növelésre hsználtak el, már végeredményben mind1.