Az igazi Pumák és Dongók
Moderátorok: VO101_Sheriff, VO101_Tom
- hq_Reflected
- Hozzászólások: 725
- Csatlakozott: 2011.04.27. 13:26
Tudtok ajánlani valami jó forrást a magyar Messzerek festéseiről ,hogy melyik széria mikortól meddig volt használva, színek, setb? Köszi!
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Hú, erről makettező oldalakon szerintem jobban naprakészek. Őszintén megmondom, a gépek festése annyira engem sosem érdekelt, a személyekhez köthető történelmi festések igen, de hogy melyik alakulatnál mit és meddig használtak úgy általában, azt passzolom.
A http://www.makett.org/mybb/ oldalt nézd meg, ott sok hozzáértő ember makettez, illetve ha Papi erre jár, biztos ő is tud majd útbaigazítást adni, pár makett versenyt már megnyert a mesza festéseivel...
A http://www.makett.org/mybb/ oldalt nézd meg, ott sok hozzáértő ember makettez, illetve ha Papi erre jár, biztos ő is tud majd útbaigazítást adni, pár makett versenyt már megnyert a mesza festéseivel...

-
- Hozzászólások: 230
- Csatlakozott: 2013.02.12. 00:58
Digitálisan felújította egy srác a - szerintem - legszebb magyar repülős indulót:
https://www.youtube.com/watch?v=5vhZCS5WikE
https://www.youtube.com/watch?v=5vhZCS5WikE
-
- Hozzászólások: 860
- Csatlakozott: 2007.10.24. 17:40
hq_Reflected írta:Tudtok ajánlani valami jó forrást a magyar Messzerek festéseiről ,hogy melyik széria mikortól meddig volt használva, színek, setb? Köszi!
Szia!
Ilyen összefoglaló anyag mostanában jelent meg, a Hungarian Fighter Colours címmel, aminek a II. részében foglalkoznak magyar messzer festésekkel a G sorozattól. Az első részében a könyvnek F-ig vannak magyar messzerek, de azoknak a festése igen változatos, szinte mondhatni, hogy szériafestés már egyiken sem volt mire a magyarokhoz került a fronton!
Mondjuk ha kicsit konkrétabban elmondod melyik változat érdekel, akkor jobban tudok segíteni.
Itt https://www.flickr.com/photos/28092068@ ... 0110556436pl rengeteg fotót összegyűjtött a gazda magyar gépekről is.
A magyar gépek színei G4-től G14-ig RLM74; 75; 76, G10-esen RLM75; 76; 83. A magyar gyártású gépeken a színek, és a festési séma teljesen megegyezett a német standarddal.
- hq_Reflected
- Hozzászólások: 725
- Csatlakozott: 2011.04.27. 13:26
Köszönöm az infót, lehet hogy beszerzem a könyvet. Konkrétan az F széria érdekelne, és az, hogy meddig volt szolgálatban, illetve hogy a G-2 meddig szolgált. Úgy olvastam valahol hogy csak pár darab volt, az is éjjeli vadásznak befogva. Köszönöm!
-
- Hozzászólások: 860
- Csatlakozott: 2007.10.24. 17:40
Ilyen konkrét dátumok nincsenek, amit tudunk, hogy azokat a Fritzeket, és G2-ket amik megmaradtak a fronton, vissza kellett adni a németeknek, azok nem szálltak magyar tulajdonba.hq_Reflected írta:Köszönöm az infót, lehet hogy beszerzem a könyvet. Konkrétan az F széria érdekelne, és az, hogy meddig volt szolgálatban, illetve hogy a G-2 meddig szolgált. Úgy olvastam valahol hogy csak pár darab volt, az is éjjeli vadásznak befogva. Köszönöm!
Győrben csak tesztpéldány épült Fritzből, arról vannak a színes fotók, zöld/barna/szürke/vil.kék, mai kutatások szerint a festékek szintén RLM kódos termékek voltak 61/62/63/65, de ez csak egy gép volt. Sorozatban már a G2/G4 készült standard német festéssel, gyakorlatilag a gyártástól a háború végéig használatba volt minden ami kibírta addig, persze a korai típusok inkább csak kiképzésre használták gondolom. 2009-ben az oroszoknál kerültek elő olyan 45 márciusában készült fotók, ahol a reptéren G4-es messzerek mellett még D messzer, és Emil is található, de még csr42, és Héja is, azt hiszem a váti reptéren készültek a képek.
A G2, és a G4 között gyakorlatilag minimális különbség van, elsősorban a főfutó kerékmérete más, és G4-nél már megjelent a kis szárnydudor a szélesebb kerék miatt, de ennek ellenére vannak fotók még kisebb méretű kerékkel is. A gyártásról adatokat Punka György Messzer könyvében találsz, vagy a győri levéltárban.
Arra nem emlékszem, hogy G2-öt használtak volna az éjszakai vadászok, ott inkább a csr42, a 210-es aztán 110G4-es szolgált, de sok bevetést nem repültek egyébként sem éjszaka, inkább nappali vadászként használták őket is.
- VO101_tvr
- Hozzászólások: 677
- Csatlakozott: 2007.10.24. 08:44
Hali!
Facebook-on futottam bele ebbe a sokunk által ismert képbe. Dániel László fotózta 44 augusztusában.
A V8+47 fehér 6-ost a képen egyes források szerint Tobak, mások szerint Bélavári repüli. A csatolt forrás szerint éppen Bélavári, a német gépet viszont Tobak repüli. Repültek Veszprémből német gépek magyar hajózókkal?
Facebook-on futottam bele ebbe a sokunk által ismert képbe. Dániel László fotózta 44 augusztusában.
A V8+47 fehér 6-ost a képen egyes források szerint Tobak, mások szerint Bélavári repüli. A csatolt forrás szerint éppen Bélavári, a német gépet viszont Tobak repüli. Repültek Veszprémből német gépek magyar hajózókkal?
-
- Site Admin
- Hozzászólások: 4150
- Csatlakozott: 2007.10.23. 14:42
"In thrust we trust!"


-
- Hozzászólások: 860
- Csatlakozott: 2007.10.24. 17:40
Ez a könyv nekem megvan itthon, a képanyaga kiváló, a többit helyén kell kezelni, magyarán, már nem is lehet tudni mi a kitaláció benne, vagy éppen a tényleg kikutatott tények!VO101_tvr írta:Hali!
Facebook-on futottam bele ebbe a sokunk által ismert képbe. Dániel László fotózta 44 augusztusában.
A V8+47 fehér 6-ost a képen egyes források szerint Tobak, mások szerint Bélavári repüli. A csatolt forrás szerint éppen Bélavári, a német gépet viszont Tobak repüli. Repültek Veszprémből német gépek magyar hajózókkal?
Hogy a kérdésedre is válaszoljak, német alakulatok voltak Magyarországon, pl. 44 novemberében Budaörsön a 4/JG52 Hartmannal, Veszprémben is jártak ahogy vonultak vissza a front elől, erről több fotó is van, igaz ez mind később nem 44 nyarán. Bár az nem derült ki, hogy honnan vették a fotó készítésének dátumát nem lehetetlen, hogy voltak közös bevetések 44-ben is az amcsik ellen.
Vagy van még egy lehetőség, Győrben a messzerek alapvetően német jelzésekkel kerültek ki az üzemből, üzemeltetési felíratok nélkül, és csapatnál kerültek átfestésre, feliratozásra. Nekem is van olyan fotóm, ahol a messzeren magyar nyelvűek a feliratok! Így készülhetett a fotó még esetleg átfestés előtt is, magyar személyzettel.
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Kaptam egy mailt Viniczay Ferenc unokájától. A levélben feltett kérdés továbbra is aktuális, bár annyit hozzátennék, hogy Szentiványi Jánossal és B. Stenge Csabával is már régebben felvette a kapcsolatot, ezen már túl vagyunk. Én annyit írtam a válaszlevélben, hogy én is náluk érdeklődnék első körben, nagyon valószínű, hogy náluk van a legnagyobb esélye, hogy választ kap a kérdéseire.
Kedves Tamás, Sándor!
Olvastam a http://www.pumaszallas.hu -n, A "Vitéz Szentiványi János - A Magyar Kir. Légierő Dél-Olasz repülő tanfolyama (DRT)" cikket. Nagy öröm volt számomra, megtalálni a nagyapám a listában. Annyi , hogy nem Vinczai Ferenc, hanem Viniczay Ferenc (De ez sokszor i-vel írták).
Nagyon sokat kutattam utána, de sajnos nincs sok információ róla. Nem tudom, tudnátok-e nekem segíteni a kutatásban. Ezeket az adatokat tudom róla:
Nagyapám Viniczai Ferenc született Székesfehérváron, 1920.05.10-én.
Az első bevetése 1940 húsvétkor volt Jugoszláviában.
Ludas Matyi században volt tagja Börgöndi reptéren, de csak rövid időre.
Azt mondja a nagymamám, hogy még Szombathelyen, Debrecenben, Budaörsön, illetve Marosvásárhelyen is volt.
Azt mondta, hogy az elejétől kezdve vadászpilóta volt.
1942ben volt Oroszországban.
1943ban oktató pilóta volt Marosvásárhelyen, ott is volt egy pilóta barátja: Pálóczi László.
1944.03.11 volt az esküvő
1944.03.19én a Budaörsi reptéren letartoztattak és újra kellett esküdni az új kormánynak.
1944 decemberben megsebesült, és Fehérvárra került.
1945.01 végén harcolt az oroszok ellen Székesfehérváron egy 16 éves gyerekekből álló 75 fős csoportban , akkor az oroszok vissza vonultak Székesfehérvárról, utána pedig menekültek Ausztria felé (Grazon keresztül), Olaszországba, ahonnan 1948ban emigráltak Peruba, ahol 1992.08ban halt meg ráktól.
Nagymamám mondta, hogy egy időszakban még a németekkel is repült...
Melléklem, több képet a DRT tanfolyamról, hátha érdekes találjátok, és felraknátok, a weboldalra. A képek alapján, meg tudnának mondani, milyen rangú volt nagyapám? Illetve milyen érmeket kapott? (esküvő kép)
Előre is nagyon szépen köszönöm,
Viniczay Roberto

- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Dr. Orbay Judittól (v. Molnár László unokahúga) kaptam egy mailt, melyben arról tájékoztatott minket, hogy Molnár László hősi halálának helyszínén felavattak egy fa keresztet, amiről egy rövid összefoglalót és fényképet is küldött.
Molnár László életrajzának végére illesztettem be:
http://www.pumaszallas.hu/pumak-es-a-to ... aszlo.html
Molnár László életrajzának végére illesztettem be:
http://www.pumaszallas.hu/pumak-es-a-to ... aszlo.html

- VO101_tvr
- Hozzászólások: 677
- Csatlakozott: 2007.10.24. 08:44
A szövegben "test flight" szerepel, ami nyilván a berepülést jelenti.VO101_Papi írta:Ez a könyv nekem megvan itthon, a képanyaga kiváló, a többit helyén kell kezelni, magyarán, már nem is lehet tudni mi a kitaláció benne, vagy éppen a tényleg kikutatott tények!VO101_tvr írta:Hali!
Facebook-on futottam bele ebbe a sokunk által ismert képbe. Dániel László fotózta 44 augusztusában.
A V8+47 fehér 6-ost a képen egyes források szerint Tobak, mások szerint Bélavári repüli. A csatolt forrás szerint éppen Bélavári, a német gépet viszont Tobak repüli. Repültek Veszprémből német gépek magyar hajózókkal?
Hogy a kérdésedre is válaszoljak, német alakulatok voltak Magyarországon, pl. 44 novemberében Budaörsön a 4/JG52 Hartmannal, Veszprémben is jártak ahogy vonultak vissza a front elől, erről több fotó is van, igaz ez mind később nem 44 nyarán. Bár az nem derült ki, hogy honnan vették a fotó készítésének dátumát nem lehetetlen, hogy voltak közös bevetések 44-ben is az amcsik ellen.
Vagy van még egy lehetőség, Győrben a messzerek alapvetően német jelzésekkel kerültek ki az üzemből, üzemeltetési felíratok nélkül, és csapatnál kerültek átfestésre, feliratozásra. Nekem is van olyan fotóm, ahol a messzeren magyar nyelvűek a feliratok! Így készülhetett a fotó még esetleg átfestés előtt is, magyar személyzettel.
Gondolod, hogy a hátsó gép már a W0-ás sorozat első gépei közül való lehet?
A Győrben megfestették németre az összes gépet? Azokat is amik a magyarokhoz kerültek?
Azt tudod, hogy a W0-ás gépek mikor kerültek Veszprémbe?
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03

- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Ma kaptam egy mailt, amiben Németh Judit, Dákay (Schramek) Ferenc unokahúga kért segítséget. Talán a 2004-es Magyar Szárnyakban volt nekrológ a keresztapjáról, és ezt kérdezte, hogy megvan-e valakinek, el tudnánk-e küldeni neki?
Sajnos nekem ezek az újkori Magyar Szárnyak nincsenek meg. Valakinek esetleg?
Sajnos nekem ezek az újkori Magyar Szárnyak nincsenek meg. Valakinek esetleg?

- VO101_Sheriff
- Hozzászólások: 1218
- Csatlakozott: 2007.10.23. 22:06
Nekem sajna nincs 99 utáni.VO101_Tom írta:Ma kaptam egy mailt, amiben Németh Judit, Dákay (Schramek) Ferenc unokahúga kért segítséget. Talán a 2004-es Magyar Szárnyakban volt nekrológ a keresztapjáról, és ezt kérdezte, hogy megvan-e valakinek, el tudnánk-e küldeni neki?
Sajnos nekem ezek az újkori Magyar Szárnyak nincsenek meg. Valakinek esetleg?
A barátok jönnek mennek, az ellenségek meg csak gyűlnek...
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Köszi, közben Csaba már válaszolt, hétfőn elküldi neki.

- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
- hq_Reflected
- Hozzászólások: 725
- Csatlakozott: 2011.04.27. 13:26
Gyors kérdés: a keleti fronton a Pumák milyen túlerővel szemben harcoltak? 5:1? 10:1? 20:1? Dolgozok valamin, ahhoz kellene, és nem akarok valótlant állítani 
Köszi!

Köszi!
- VO101_Tom
- Hozzászólások: 5390
- Csatlakozott: 2007.10.24. 09:03
Szentgyörgyiék:
http://www.honvedelem.hu/cikk/54700_harom_generacio
http://www.honvedelem.hu/cikk/54700_harom_generacio
