■
Rotter
Lajos, a magyar és a nemzetközi vitorlázórepülés
kimagasló egyénisége, a tehetséges mérnök és
repülőgép tervező, illetve pilóta már középiskolai
évei alatt kapcsolatba került a repüléssel. 1921-ben
elvégezte a Magyar Aero Szövetség pilóta
tanfolyamát. Később nemzetközi sportpilóta és
utas viteli szakszolgálati engedélyt szerzett. Az
1920-ban részt vett Műegyetemi Sportrepülő
Egyesületben megalapításában.
■
1922-ben Ágotay Istvánnal elkészítette az első
magyar vitorlázógép tervét, amit elkezdtek
megépíteni, de elegendő anyagi forrás hiányában nem
tudták befejezni. Ugyanebben az évben Rotter első
díjat nyert egy nemzetközi helikoptertervezési
pályázaton. 1923-ban negyedéves műegyetemi
hallgatóként, Rotter Lajos a Feigl-testvérekkel
megalapította a FEIRO repülőgépgyártó vállalatot,
melynek műszaki vezetője lett. A FEIRO építette meg
többek között az első magyar utasszállító gépet, a
FEIRO I-et, melyet "Daru" néven fejlesztettek
tovább.
■
1927-ben Rotter Lajos elkészítette egy új
vitorlázógép tervét, de az érdektelenség miatt ezt
sem sikerült megépítenie.
■
1929 nyarán ott volt Farkashegyen a magyar vitorlázórepülés
megszületésénél, s itt teljesítette 1931-ben a "C"
vizsga feltételeit. Közben a budai hegyeket járta, s
hosszú horgászbotra kötött papírcsíkokkal
tanulmányozta a levegőáramlatokat. Így találta meg
később Európa egyik legjobb lejtőrepülő terepét a
Hármashatár-hegyen.
■
A Magyar Cserkészszövetség 1933 tavaszán adott
megbízást egy olyan vitorlázógép megtervezésére,
amely
Magyarországot képviselhette a gödöllői
cserkész világtalálkozón. Erre az eseményre tervezte
és építette meg Rotter Lajos a "Karakán" nevű
teljesítménygépét, melynek berepülésére augusztus
4-én került sor. Ezt követően Rotter 1 óra 2 percet
repült a "Karakán"-nal, majd augusztus 6-án, a
kedvező időt kihasználva, Gödöllőről a 68
kilométerre lévő Kápolnára repült. Két nap múlva új
országos rekordot állított fel a Gödöllő és Szolnok
közötti, 84,8 kilométeres távolsági, illetve 1840
méteres magassági repülésével. Később a "Karakán"-nal
végezték hazánkban az első felhő-, termik- és
műrepüléseket, mivel gyakorlatilag ez volt
Magyarországon az első, műszerekkel felszerelt
vitorlázógép.
Rotter Lajos 1934 februárjában 5 óra 3 perces
repülésével - a magyarok közül elsőként - elnyerte
az ISTUS (a vitorlázórepülés nemzetközi tudományos
testülete) által adományozott, 18. sorszámú
nemzetközi ezüstkoszorús teljesítmény jelvényt. Még
ebben az évben a Hármashatár-hegy északi lejtőjén,
"Karakán" gépével 24 óra 14 percet vitorlázott.
Ezzel az eredménnyel, másodikként a világon, a
leghosszabb megszakítás nélküli repülési időtartamot
érte el.
■
1934 nyarán készült el Gyöngyösön Rotter Lajos és
Janka Zoltán tervei alapján a "Vándor" névre
keresztelt, műrepülésre is alkalmas együléses
vitorlázó repülőgép. A gépet kezdetben Gyöngyösön,
majd később Gödöllőn használták. Itt végezték vele
az első, magyarországi autóvontatásos felszállást.
■
1936-ban Rotter Lajos a berlini olimpia alkalmával
bejelentette, hogy a német fővárosból elstartolva
Kielben fog leszállni. Saját tervezésű, "Nemere"
nevű gépe beváltotta reményeit, mert az olimpia
alkalmával, 3 óra 55 perc alatt 326 kilométer
távolságot repült Berlin és Kiel között, amivel (nem
hivatalos) világrekordot állított fel.
Rotter
eredménye is hozzájárult ahhoz, hogy a Nemzetközi
Olimpiai Bizottság végül is elfogadta a
vitorlázórepülést olimpiai számnak.
Ugyancsak 1936-ban, a budapesti ISTUS-konferenciát
kísérő nemzetközi vitorlázórepülő találkozón a
távrepülő kategória győztese lett. 1937-ben a
Salzburgban megtartott IUSTUS konferencián, addigi
életművéért Rotter Lajosnak ítélték oda a szervezet
aranygyűrűjét, és beválasztották az FAI
pilótabizottságába. Ezt az elismerést évente az a
pilóta vehette át, aki saját tervezésű vitorlázó
géppel, kiemelkedő nemzetközi eredményt repült.
■
A második világháború után Rotter Lajos részt vett a
magyar vitorlázórepülés újjászervezésében. 1947-ben
a MADISZ Repülőegyesület elnökévé választották, de a
gyár egyik vezetőjeként segítette a Danuvia
Sportrepülő Egyesület munkáját is. Az 1950-es
években a Székesfehérvári Állami Motorjavító
Vállalat repülőgépüzemének főmérnöke volt. Később az
Alagi Központi Kísérleti Üzem tervezőirodáján
dolgozott.
■
Nyugdíjba vonulása után, haláláig a Gépipari
Tudományos Egyesület tagjaként szolgálta tovább a
magyar repülés ügyét. Az emléke előtt tisztelgő
szobrot 1993. augusztus 19-én avatták fel a
Hármashatár-hegy tetején található Pilótaotthon
parkjában.
■
Ui.: Louis
Rotter "Apám
életrajzát ki kell egészíteni. A komonista rezsim
nem engedte repülni 1948 után. Kijött hozzám
Angliába és 1970 ben a Long Mynde egyedül repült a
K-13 as gépemmel, többször lejtötrelült 30 percek
felett. Ugyszintén egyedül repült Olympia 463-as
géppel A Skóciai Portmoakban többször azon a héten,
mikor orr én kirepültem a gyémánt 5000 méteremet..
Üdv Lulu." (2015.01.28) |